נווה אילן
נווה אילן
חסר רכיב

אירוע במלאת 70 שנה לקיבוץ נווה אילן

27/10/2016
שלום חברים ותושבים יקרים,
ביום חמישי ה-27 לאוקטובר התקיים אירוע מרגש ויוצא דופן בחשיבותו על הגבעה ההיסטורית, במלאות 70 שנה להקמת היישוב, נווה אילן/קיבוץ מִישְלָט.
תודה לאורי יעלון על התמונות היפות מאירוע זה. (התמונות מופיעות בהמשך הדף לחבר).
האירוע היה כולו לכבוד ותיקי היישוב (המתיישבים משנת 1946) שהקימו את נווה אילן ההיסטורית. החברים הוותיקים השתתפו באירוע.
בהמשך לדף לחבר זה תוכלו לעיין במצגת, תמונות, ותכנית המשקפות את הפעילות שנעשתה עד כה ושנועדה להשלמת נושא שימור הגבעה.
בסיום הוספנו קישור מרגש במיוחד, (למי שטרם הספיק לצפות בסרט חשוב זה) לסרט של הבמאי היהודי אמריקאי המפורסם סטיבן שפילברג. הסרט מתאר את תהליך ההתגבשות של הגרעין הראשוני והקמה של היישוב נווה אילן, על הגבעה ההיסטורית החל משנת 1946. (הקישור מופיע גם באתר נווה אילן). אני ממליץ לכל מי שמכותב לדף לחבר זה וקשור לנווה אילן באופן ישיר או עקיף להקדיש 16 דקות מעניינות ומרגשות לצפייה, על ההיסטוריה של המקום שמחובתנו לדעת ולהמשיך לְשַמֵר עבור הדורות הבאים.
תכניות הגבעה משקפות החלטת ממשלה בעניין השימור על הגבעה ההיסטורית, החלטות המועצה לשימור אתרים והחלטות מזכירות האגודה. בשלב א' של התכניות נפעל בהתאם להיתר שהונפק ע"י הוועדה המקומית במועצה האזורית מטה יהודה בכפוף לחוק ולתנאים שונים המהווים תנאי מתלה לביצוע העבודות על הגבעה. (שחזור שני צריפים וכן שירותים).
אם תעיינו במצגות היטב, תוכלו לראות כי המקום לא נשמר במהלך השנים, גג הרעפים הלך ונעלם, גנבי מתכות השלימו את חלקם וְחֵצְיָים של קירות המבנה התמוטטו, והמקום הוזנח באופן קיצוני.
המבנה כפי שהוא נראה היום, שופץ באדיבותה הרבה של המועצה לשימור אתרים. המבנה כולו שוחזר בעבודת ידיים כמתבקש מאופי השימור, בהיקף כספי הקרוב
ל-750,000 ₪, במימון מלא של המועצה לשימור אתרים.
אין בתכניות שלב א' שום היבט ו/או תכנית כלכלית ו/או התקשרות כלשהי עם יזם להשלמת המהלך העסקי במקום. עם סיום מלאכת השימור נפעל להביא את כל המידע בנושא הכלכלי לידיעת החברים ובהתאם לתקנון. כל התקשרות כלכלית שיש בה היבט קרקעי, תובא לדיוני המזכירות ובהמשך לדיון והחלטה באסיפה הכללית.
בעקבות החלטות חדשות של רמ"י, האגודה יחד עם היועצים המשפטיים, בוחנים אפשרות, אם וכאשר נחליט לעבור למתווה כלכלי כלשהו, כי כל מה שיעשה בגבעה לא יִסַפֵר במניין 60 הדונמים המותרים לתעסוקה וכלכלה.
לחילופין, אם רמ"י תחייב את האגודה להשתמש בזכויות הבנייה שהינן בסה"כ 2% בלבד לפרויקט כלכלי שנכלל בספירה, כי אז האגודה תבחן את הנושא לעומק מול יתר האופציות הכלכליות שיהיו פתוחות לדיון והחלטה בפני המשק.
פה המקום לחזור ולהדגיש כי חברים, תושבים, יזמים ומשקיעים, מוזמנים להציע הצעות כלכליות למזכירות האגודה לדיון והכנה להחלטות האסיפה. כל רעיון יכבד את המציעים והמזכירות תפעל במלוא הרצינות כדי ללמוד את ההצעות לעומק ולהכינם לדיון והחלטה באסיפה הכללית.
לוח זמנים לביצוע תכניות השימור בכפוף לתכניות האדריכליות המאושרות – שנת 2017.
לוח הזמנים לדיון והחלטה בכל היבט כלכלי על הגבעה - הדיון יתקיים רק לאחר סיום והשלמת השימור ולקראת סוף שנת 2017.
הדף לחבר מוקדש כולו לעניין הגבעה.
שבת שלום לכולם
שוקי פולק - מזכיר

הגבעה ההיסטורית 2016-1946 - עוזי פירו
פעילות שנעשתה בגבעה במהלך שלוש השנים האחרונות - סיכום ביניים:
יצירת קשר מחודש מול כל הגורמים הממלכתיים, בכדי להכניס את הגבעה מחדש לתודעה. הפעולות שמבוצעות על הגבעה בתחום השימור מבוצעות על ידי בתיאום עם המזכירות. בכוונתנו לפעול לביצוע השימור על בסיס כל ההחלטות שהתקבלו עד כה.
נכנסנו לפעולה עם גיבנת די רצינית, מאחר ועברו כמה שנים של פסק זמן ארוך מדי, בהמשך הטיפול והתודעה מול אותם גופים שאנו זקוקים להם לשם השימור והפיתוח. במיוחד, המועצה הארצית לשימור אתרים.
המנכ"ל עומרי שלמון אמר לי - "אם אתם רוצים לפתח את הגבעה זה יפה, אבל תדעו שזה כספי ציבור ואתם צריכים להוכיח שנווה אילן רציניים בכוונותיהם". כשניווכח שאתם רציניים רק אז אנו נשלב ידיים להמשך הפיתוח". שנתיים לאחר מכן, עומרי שלמון אמר לי בישיבת היגוי שערכנו על הגבעה על הספסלים ועם פריסת בוקר - "עכשיו אחרי התקופה שעברה אני רואה שיש לי עסק עם אנשים רציניים. אנחנו מתחילים ביחד תוכניות לצורך ההקמה". מאז השקיעה המועצה לשימור אתרים בתוכניות של האדריכלים, פיתוח נוף, תשתיות, תכנית האתר שהוכנה על ידי האדריכל שלום גרדי, תכניות מים, ביוב, חשמל, תקשורת, תכנון שחזור הצריפים, יועצי בטיחות ונגישות, כיבוי אש, הדמיות וכתבי כמויות למכרז. המועצה לשימור אתרים השקיעה בכך 250,000 ₪ ובנוסף לכך השקיעה 500,000 ₪ נוספים בשיפוץ "בית האפנדי". השיפוץ נעשה בעקבות גניבת הרלסים מגג המבנה, עם הזמן הבניין כולו עמד לקרוס.
במקביל לעבודתנו עם המועצה לשימור אתרים, עירבנו את קק"ל והבנו לידיעתם את הצורך בפיתוח הגבעה.
יצרנו קשר עם הגורמים הקשורים במשרד ראש הממשלה - מר ראובן פינסקי וגב' ליאורה בארי ראש תחום המורשת המוחשית. איתם אנו עובדים בתחום פיתוח בהתאם לצרכים של הקהל המודרני. המחשות ויזואליות, שימוש בטלפונים חכמים, שילוטים מתקדמים, התייחסות לקהלים שונים ושמירה על התעניינותם. בחודשים האחרונים מסרנו קלסר עבה עם בקשה "לקול קורא" עבור תקצוב לשנת 2017. במקביל הקמנו קשר עם משרד התיירות ועם משרד החקלאות שאהבו מאוד את השילוב בין התיירות בשימור לבין הטרסות החקלאיות לגידול ע"י פעילות של נוער המושב והסביבה - בני ברית ובית ספר קסם.
כמובן, לאורך כל הדרך הקפדנו על קשר הדוק עם המועצה האזורית מטה יהודה המפרגנת מאוד לתוכניות הפתוח.
יחד עם פעולות אלו, אנו מקפידים באופן שוטף על שמירת הגבעה במצב טוב לביקורים. אנו מטפלים בעשבייה, מסדרים את השבילים והטרסות, צובעים, מנקים וגוזמים, מטפלים בנזקי מזג האוויר ודואגים לשמירה על הבטיחות. לקראת אירועים משקיים יש טיפול בתאורה והכנת המקום. כמו כן מתקיימים על הגבעה סיורים מתואמים מראש של קבוצות. אנו משתדלים למנוע ונדליזם והשחתה כאשר לצערנו לא חסרים גורמים מזיקים.
תוכנית השימור - שלב א'
בתיאום מול המועצה לשימור אתרים, הוכנה תוכנית שימור כאשר בשלב הראשון התוכנית תכלול את המרכיבים הבאים:
1. חנייה בתוך האתר (במקביל לפארק הכלבים). החנייה מתוכננת ל-40 מכוניות ו-3 אוטובוסים.
2. שיקום שביל מדרגות האבן, בניית מעקות בטיחות והקמת תאורה לאורך המדרגות.
3. הקמת מבנה שירותים בצמוד לבית האפנדי מצד מערב. שירותי נשים, גברים, נכים ומחסן לוגיסטי. הגישה לכל אלה תהיה מהצד המערבי.
4. בצמוד לשירותים בניית ממ"ד עמיד לגזים.
5. הבאר ורחבת הבאר - סידור איזור ישיבה מסביב לבאר בצמוד לטרסה. שיפוץ הבאר עם משאבה לשחזור (פק פק).
6. הקמת שני צריפי העץ המשוחזרים על הבטונדות הקיימות מאז.
הצריף הצפוני ישמש בתור מרכז מורשת והדרכה ל-50 איש. הצריף יוקם עם כל האבזור המתאים, בדפנות מסביב בתוך הצריף תהיה תצוגה של התקופה - תמונות, מסמכים, מפות, אביזרים. במקום יוקרן סרטו של שפילברג על תקופת החלוצים.
הצריף הדרומי ישמש כמרכז מידע (קבלה) לאורחים ולמבקרים, עם אפשרות הדרכה לקבוצות ובתור משרד האתר.
7. במקביל, פיתוח תשתיות סביבתיות - חנייה, שביל טבעתי, מים, ביוב, חשמל, תקשורת, כיבוי אש, ארגון בטיחותי של הטרסות, ארגון וסידור הרחבה המרכזית, נוי.
8. ניקוי ושיקום תעלות הקשר עם אפשרות הליכה בתוכן, עמדות ההגנה והבונקרים, תצפיות ועמדת המקלע והקמת תאורה משתלבת.
9. החלפת השילוט הקיים ותוספת מפות סביבתיות לשם התמצאות והסברה מסביב לאתר.
10. הקמת מערכת כיבוי אש תקנית בהתאם להנחיות יועץ בטיחות.
11. מערך ריכוז ופינוי אשפה.
12. הקמת גדר היקפית משוחזרת (קונצרטינה).
13. שולחן חול - בצד המערבי של הגבעה ליד מבנה האבן על משטח הגנרטור, יוצב שולחן חול של כל האתר עם שילוב של רכסי שער הגיא ונווה אילן. מודל תלת ממדי של הדרך הראשית ואירועי השיירות לירושלים. (המטרה היא שהנוער שלנו יבנה זאת בעזרת איש מקצוע). מעל שולחן החול תוקם פרגולה וכיסוי להגנה מפני פגעי מזג האוויר.
14. שחזור נקודות הסליק (קיימות שתיים).
15. דמויות הלוחמים והחלוצים. הנצחת חלוצי ההר וגיבורי המשלט בדמויות אשר יהוו סיפור דרך מהשביל התחתון עד ראש הגבעה וזאת בתוספת שלטי הסבר שימחישו למבקרים את חיי התקופה מבלי צורך בהדרכה מאוישת. (דמויות של תנועה, שמירה, ירי, סיקול אבנים, איתות מורס, תפעול מקלע כבד, נסיעה בעגלה ופרדה).
16. אל האתר יעלו המבקרים דרך השביל הראשי והמדרגות התקניות ליד הצריף הדרומי. למתקשים בעלייה יהיה רכב חשמלי עם קרונית שיסיע את המבקרים עד ראש הגבעה עם שירי ארץ ישראל.
לגבעה שלנו יש מלא רגש, חום ואהבה. מה שמעניקים לה אנו מקבלים בחזרה וכפול מכך. לכל אבן ושיח יש מקום בתוכניות ההקמה. לתפארת נווה אילן והאזור כולו במטה יהודה.

ברכה של שוקי פולק כפי שהוקראה ע"י חבר המזכירות מיכאל שוורץ:
כחבר מזכירות נתבקשתי ע"י מזכיר היישוב מר שוקי פולק השוהה בחו"ל, להביא בפני האורחים היקרים את ברכתו ואת ברכת המזכירות להתכנסות החשובה היום.
שלום וערב טוב אורחים יקרים!
ההתכנסות הערב הינה ביוזמת החברים הוותיקים שגרו על הגבעה ההיסטורית החל משנת 1946, המועצה לשימור אתרים ונווה אילן.
מטרת ההתכנסות הינה: להוקיר, לכבד ולהעריך את המעשה החלוצי המיוחד של וותיקי נווה אילן לרגל ציון 70 שנה להקמת קיבוץ משלט.
החברים הוותיקים מימשו את חזונם על הגבעה עליה אנחנו עומדים כעת ושעיקר תפקידה היה להוות חיץ וּלְהַגֵן על הדרך בואכה ירושלים.
היום, לפני 70 שנה, בתאריך 27.10.1946, הקימו החלוצים הגיבורים את היישוב נווה אילן, כדי שאנו חברי ותושבי המקום נוכל להמשיך ולקיים חיים לַבֵטָח, במקום הנפלא הזה.
היישוב הוּקם על אדמת טרשים חשופה, אל מול האויב שהגיח מהמארב.
הגבעה הָאַסְטְרַטֵגִית החולשת מפסגתה, בצורה מעגלית בהיקף של 360 מעלות מעל האזור, אינה דומה לשום גבעה אחרת בסביבה ומכאן גם חשיבותה.
החלוצים קבעו את מקומם על גבעה זו ונשאו בעול משמעותי שהיה אף כרוך באומץ לב בלתי רגיל והקרבה כדי להיאחז במקום, מול האיומים השונים מסביב ועד להעברתו לדורות הבאים.
בבתי העלמין הר הרצל, קריית ענבים ובנווה אילן קבורים חיילים ותושבים שלחמו על הגבעה וסביבותיה, כדי לוודא שהדרך לירושלים תישאר פתוחה לתנועה חופשית. נזכור אותם לנצח.
ההתקפות החוזרות ונשנות של הַכַּפְרִיִים הערבים שלא הסכימו לקבל את החלטת האו"ם בדבר חלוקתה של הארץ, הסבו לכוחות הפלמ"ח שלחמו באזור, נפגעים.
תודה לעומרי שלמון מנכ"ל המועצה לשימור אתרים יחד עם הצוות הנפלא שלו הכולל את, אהרון לוויתן, שלמה קופל, איציק שוויקי ואלעד בצלאלי.
המועצה לשימור מסייעת לנווה אילן בייעוץ, בתכנון שוטף ובהשקעות כספיות, במטרה לְשָמֵר את המקום המיוחד הזה וּלְפַתְחו בהתאם לתכניות האדריכליות שהושלמו זה מכבר.
מזה כ-3 שנים הגבעה מתוחזקת באופן שמכבד את המקום.
אני רוצה להודות בשם כל הנוכחים לעוזי פירו, שלקח את המשימה החשובה הזו על כתפיו בשנים האחרונות בגיבוי המזכירות במטרה לטפח וּלְשַמֵר את הגבעה.
תודה למתכנן והאדריכל המסור מטעם המועצה לשימור אתרים, מר שלום גרדי, שיצר תכנית המשחזרת את ההיסטוריה של המקום לפרטי פרטים. אדריכל הגבעה, ערך והוביל את התכנון של המקום לתפארת, במשך שנים רבות.
תודה לכל המברכים שהגיעו לרגל חגם של הוותיקים שייסדו והקימו את נווה אילן ההיסטורית ובראשם עומרי שלמון - מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, ניב ויזל ממלא מקום ראש המועצה האזורית מטה יהודה, נציג קק"ל מר אלישע מזרחי.
תודה מיוחדת לאליעזר לב ציון היקר, נציג הוותיקים שלו זכויות מיוחדות באתר זה. אליעזר מקפיד במשך שנים רבות ללוות תלמידים רבים ומבוגרים כדי לספר את סיפור המקום. אני מאחל לו ולכל הוותיקים בריאות טובה ואריכות ימים.
תודה לאלוף עמוס חורב שֵנֵאוֹת לְהֵירַתֵם למשימה ולתת הרצאה שכותרתה "חטיבת הראל במערכה על הדרך לירושלים 1948".
עמוס חורב הוא מפקד עבר בפלמ"ח ואלוף בצה"ל, איש מערכת הביטחון וכמו כן שימש בתפקיד נשיא הטכניון בשנים 1973-1982, זכה בשנת 2011 בפרס ביטחון ישראל למפעל חיים.
ברצוני לציין את תומר נחום, חבר המושב שנולד בקיבוץ משלט נווה אילן ושהינו בנו של ההורים הוותיקים יוסף (פפיטו) ונעמי ז"ל, שבנו את המקום על גבעה זו יחד עם חבריהם. תומר יכול היה לספר את הסיפור ממקור ראשון לילדיו שנקלטו לאחרונה כחברים באגודה. הדור השני יוכל אף הוא להעביר את הרשמים והסיפורים גם לנכדים.
תודה לחני ענבי יחד עם המקהלה שמנצחת על השירה והשירים המיוחדים המסמלים ומזכירים את התקופה הרלוונטית.
תודה לצוות שעמל וארגן את הערב המיוחד הזה: עוזי פירו, אמיר אורן, שחר נבון, יוסי ברנשטיין וצוות טספאי, קבוצת הנוער של המושב.
נתגבר על הקשיים הבירוקרטים שהיו נחלת העבר ונפעל יחד כולנו כדי להביא את שלב השימור לביצוע מהיר.
חג שמח לוותיקי נווה אילן והאורחים הנכבדים.
תודה שבאתם וראו את נווה אילן כביתכם.
ערב מהנה לכולם.
בשם: שוקי פולק מזכיר מושב נווה אילן והמזכירות.


להלן תמונות מטכס 70 שנה לגבעה - 27.10.1946 - 27.10.2016- קיבוץ משלט נווה אילן
צילמו: אורי יעלון מנווה אילן ואיציק שוויקי מנהל מרחב ירושלים במועצה לשימור אתרים.
חסר רכיב